Höstens program 2024

Välkommen till denna termins seminarier och workshops inom området vetenskaplig kommunikation. Vi vänder oss till doktorander, forskare och övrig personal vid HT. Vi som jobbar med forskningsstöd på HT-biblioteken ordnar också tillfällen för grupper och avdelningar om frågor kring Open Access, utvärdering, datahantering och andra aspekter av vetenskaplig kommunikation. Alla tillfällen hålls på engelska om detta önskas av någon deltagare. 

Öppen LUCRIS-verkstad

Har du frågor kring hur du registrerar eller uppdaterar din information i LUCRIS inför den årliga forskningsredovisningen? Exempelvis gällande poster för publikationer, aktiviteter och projekt eller hur relationer skapas mellan dem? HT-biblioteken anordnar detta drop-in tillfälle där du kan få hjälp att använda LUCRIS.

Fredag 10 januari 2025, 10:15–12:00, Zoom: https://lu-se.zoom.us/j/61491682891 

HT-biblioteken > Forskare/doktorand > LUCRIS och Forskningsportalen

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.

Öppen LUCRIS-verkstad

Har du frågor kring hur du registrerar eller uppdaterar din information i LUCRIS inför den årliga forskningsredovisningen? Exempelvis gällande poster för publikationer, aktiviteter och projekt eller hur relationer skapas mellan dem? HT-biblioteken anordnar detta drop-in tillfälle där du kan få hjälp att använda LUCRIS.

Onsdag 15 januari 2025, 10:15–12:00, SOL: B210

HT-biblioteken > Forskare/doktorand > LUCRIS och Forskningsportalen

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.

Öka din synlighet

En bra kommunikationsstrategi kan förbättra synligheten och den potentiella effekten av din forskning. Det finns flera sätt att kommunicera och sprida information om din forskning, varav en del beskrivs på vår sida om synlighet.

Vid detta tillfälle tittar vi närmare på några av dessa alternativ, t.ex. ORCID, att uppdatera din profil i Forskningsportalen och att skapa profiler i olika databaser och söktjänster.

Skicka gärna in frågor i förväg till forskningsstod@htbibl.lu.se!

Tisdag 17 september 2024, 10:00–11:00, SOL:B210

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.

Forskningsaktiviteter i LUCRIS och Forskningsportalen

Genom att registrera dina forskningsaktiviteter i LUCRIS kan du synliggöra den forskning som presenteras på andra sätt än genom publicering. En aktivitet i LUCRIS kan relateras till annat innehåll såsom publikationer och projekt.

Vi går igenom vad som är viktigt att tänka på och ger några exempel. Under tillfället har du även möjlighet att få praktisk hjälp i LUCRIS.

Läs mer om hur du använder aktivitetsmodulen på medarbetarwebben

För information om vad forskare och doktorander ska registrera i LUCRIS,
vänligen se: HT fakulteternas miniminivå för registrering i LUCRIS

Tisdag 8 oktober, 10:00–11:00, SOL:B210

Välkommen!

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs!

Vid frågor kontakta: forskningsstodhtbibl.luse.

Forskningsprojekt i LUCRIS och Forskningsportalen

Ska du starta ett forskningsprojekt och är osäker på hur det bör registreras i LUCRIS? Hur kan du beskriva projektet i forskningsportalen och visa vilka publikationer och forskningsaktiviteter som hör till projektet?

Vi går igenom några saker som är bra att tänka på, som exempelvis val av projekttyp och hur man kan skapar ett projekt utifrån ett kontrakt (extern finansiering). Under tillfället har du även möjlighet att få praktisk hjälp i LUCRIS.

Läs mer om projekt på medarbetarwebben

För information om vad forskare och doktorander ska registrera i LUCRIS, vänligen se: HT fakulteternas miniminivå för registrering i LUCRIS

Tisdag 15 oktober, 10:00–11:00, LUX:C216

Välkommen!

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.
Vid frågor kontakta: forskningsstodhtbibl.luse.

EndNote-introduktion

EndNote är ett program för att spara och strukturera referenser, skapa bibliografier och hålla reda på fulltextfiler. Vi anordnar ett introduktionstillfälle för dig som inte tidigare använt EndNote, eller för dig som behöver en uppfräschning. Efter genomgången finns möjlighet att ställa frågor och börja använda programmet. Ta med egen dator!

Du som har använt programmet och har frågor kring mer avancerad användning är välkommen att kontakta: kristina.ericsonhtbibl.luse

Tisdag 22 oktober 2024, 13:15–15:00, SOL:B210

För anställda vid HT-fakulteterna. Anmäl dig till: kristina.ericsonhtbibl.luse senast fredag 18/10.

Open access-publicering

Ställ alla frågor du har om publicering med öppen tillgång! Vilka möjligheter finns det att publicera sig OA? Vad innebär LU:s OA-policy i praktiken? Hur väljer jag CC-licens? Varför kostar det att publicera sig OA? Finns det medel att söka? Vad menas med diamant-OA? Vilken version kan jag parallellpublicera?

Skicka gärna in frågor i förväg till forskningsstodhtbibl.luse!

Lunds universitets Open access-policy för publikationer och konstnärliga verk [PDF, öppnas i nytt fönster]

Torsdag 24 oktober 2024, 14:00–15:00, SOL:B210

För anställda vid HT-fakulteterna. Ingen föranmälan krävs.

Sidansvarig: webbadminhtbibl.luse | 2024-12-06